Projekt edukacyjny „Niepełnosprawny – nie znaczy gorszy”

2013-02-04

         

     7 stycznia 2013 r. zespół projektowy z klasy II C – w składzie:
1.      Patrycja Kraskiewicz
2.      Karolina Ogonowska
3.      Izabella Rauner
4.      Dominika Stolarczyk
oraz opiekun projektu – mgr Katarzyna Włodarczyk zaprezentowały efekt działań dotyczących przybliżenia problemu ludzi niepełnosprawnych. Zagadnienie powyższe (ujęte w Programie Wychowawczym i Programie Profilaktyki)  zainspirowało zespół do przedstawienia niepełnosprawności w kontekście przełamywania ułomności i ograniczeń przez ludzi nimi dotkniętych. Uczennice łącząc różne formy przekazu, odniosły się do wybitnych niepełnosprawnych artystów, którzy często bywają geniuszami (np. Ludwig van Beethowen, Francisco de Goya, Stanisław Wyspiański, Ray Charles, Eric Clapton), do sportowców, którzy wbrew ograniczeniom fizycznym czy umysłowym odnoszą sukcesy (np. Oscar Pistorius, Natalia Partyka, Janusz Rokicki), do naukowców i odkrywców, którzy swoimi osiągnięciami wzbogacili świat (np. Albert Einstein, Pitagoras, Archimedes). Nie zapomniały jednak o zwykłych (nie)zwykłych niepełnosprawnych, dla których codzienne czynności wykonane samodzielnie są sukcesami. Przedstawiły fundacje, stowarzyszenia zajmujące się niesieniem pomocy takim ludziom.

            Na uwagę zasługuje fakt udziału w prezentacji uczestników terapii zajęciowej funkcjonującej w Wiejskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie i Ruchowo w Fanisławicach (prowadzonym przez Panią Franciszkę Piotrowską). Zaprezentowali własną twórczość – piękne bożonarodzeniowe ozdoby, wyroby rzemieślnicze, rękodzieła. Przeprowadzony z nimi krótki wywiad dostarczył informacji na temat ich zainteresowań, osiągnięć i trudności, marzeń. Niepełnosprawnym gościom nadano tytuł „Dzielni wśród  Dzielnych” (szarfy); otrzymali  też słodką niespodziankę.

            Całość przedsięwzięcia stała się wielką lekcją tolerancji wobec ludzkich ułomności i słabości. Zarówno uczniowie, podopieczni stowarzyszenia, opiekunowie, dyrekcja szkoły zgodnie stwierdzili, iż niepełnosprawność wcale nie musi oznaczać koniec marzeń. Wzruszające było to, jak uczniowie szkoły szybko nawiązali kontakt z gośćmi, traktując ich z szacunkiem, aczkolwiek bez sztucznego patosu.

Opracowała Katarzyna Włodarczyk

   

Data wprowadzenia 2013-02-04 16:07:16, ilość odsłon 537
skup aut gdynia
dieta pudełkowa Kielce
listwa maskująca karnisz

dobre wino kraków