Etapy rozwoju mowy

2019-10-16

W rozwoju mowy wyodrębniamy cztery okresy:

1. okres melodii (0-1 r. ż);

2. okres wyrazu (1-2 r. ż);

3. okres zdania (2-3 r. ż);

4. okres swoistej mowy dziecka (3-7 r. ż).

 W poszczególnych latach rozwój mowy wygląda następująco:

1.Okres melodii:

0- 1 miesiąc:

  • różne rodzaje krzyku, mlaskanie, cmokanie;
  • głośny, nagły dźwięk wywołuje zmianę zachowania niemowlęcia.

2-4 miesiąc:

  • głużenie (gruchanie) – niemowlę śpiewa;
  • dziecko reaguje na różne dźwięki, głośno się śmieje;

4-6 miesiąc:

  • gaworzenie, czyli pierwsze zabawy głosem – dziecko zaczyna prowadzić „rozmowę” z dorosłym opiekunem posługującym się prostymi sylabami;
  • na tym etapie dziecko wymawia prawie wszystkie samogłoski i niektóre spółgłoski, np.: p, b, t, d, k, g, n.

6-7 miesiąc:

  • dziecko zaczyna reagować na mowę, doskonale rozróżnia melodię mowy tzn. na podniesiony ton reaguje płaczem, a na mowę cichą, pieszczotliwą reaguje uśmiechem;
  • gaworzenie samonaśladowcze - dziecko powtarza sylaby: ma-ma, ba-ba, ta-ta, la-la;

9-10 miesiąc:

  • echolalia (zmienne gaworzenie) – dziecko próbuje naśladować mowę dorosłych;
  • rozumienie kilkunastu słów – min. imion, nazw zabawek, oraz zakazu „nie” (wolno)!.

11-12 miesiąc:

  • dziecko zaczyna rozumieć, co do niego mówimy, reaguje na swoje imię, jest w stanie zrozumieć więcej niż samo potrafi powiedzieć;
  • pojawiają się pierwsze wyrazy wypowiadane ze zrozumieniem.

Rozwój mowy w okresie melodii postępuje zazwyczaj równolegle z rozwojem fizycznym:

  • fazie głużenia odpowiada umiejętność unoszenia głowy:
  • gaworzeniu – umiejętność siadania;
  • pierwszym wyrazom – pozycja pionowa, stawanie na nóżki.

2. Okres wyrazu:

  • początek wypowiedzi dwuwyrazowych;
  • dziecko używa przede wszystkim rzeczowników;
  • charakterystyczną cechą wymowy dziecka w tym wieku jest upraszczanie budowy słów przez określanie nazwy wyrazu jego pierwszą lub ostatnia sylabą np. miś – mi, daj – da;
  • pojawiają się onomatopeje – wyrazy dźwiekonaśladowcze np. hau, miał.

3. Okres zdania:

  • pojawiają się liczebniki i rozróżnianie „ja-ty”;
  • dziecko zaczyna używać zaimka „się”;
  • pojawia się coraz więcej pytań i przeczeń;
  • w tym okresie dziecko wypowiada prawidłowo głoski: p, b, m, f, w, k, g, h, t, d, n, l oraz samogłoski ustne: a, o, e, u, y, a czasem nosowe: ą, ę;
  • pod koniec tego okresu pojawiają się: s, z, c, dz, które wcześniej zastępowane były głoskami: ś, ż, ć, dź.

4. Okres swoistej mowy dziecięcej:

  • w dalszym ciągu wzbogacany jest zasób słownictwa;
  • pojawia się głoska r, czasem głoski: sz, ż, cz, dż;
  • rozwijana jest umiejętność budowania zdań złożonych;
  • następuje dalszy rozwój artykulacyjny.
Data wprowadzenia 2019-10-16 12:13:38, ilość odsłon 377
skup aut gdynia
dieta pudełkowa Kielce
listwa maskująca karnisz

dobre wino kraków