„Sztuka na kółkach” w Łopusznie

2014-10-04

 

 

        30 września 2014 roku w godzinach 9.00-13.00 - w naszym parafialnym kościele – miały miejsce warsztaty zabytkoznawcze z zakresu sztuki i dziedzictwa kulturowego. Uczestniczyli
w nich uczniowie Gimnazjum przy ZS im. Jana Pawła II w Łopusznie. Zajęcia prowadziły profesjonalne animatorki kultury: absolwentki historii sztuki UJ, edukacji artystycznej ASP – jednocześnie przewodniczki Muzeum Narodowego w Krakowie.

         „Sztuka na kółkach” - to przedsięwzięcie o charakterze objazdowym. Animatorki „odwiedzają” miejsca, w których mogą znaleźć obiekty o charakterze zabytkoznawczym.

          Ideą projektu jest wykreowanie w przestrzeni zabytków bliskich i znanych lokalnej społeczności, na przykład w miejscowej świątyni lub pałacu, swego rodzaju przestrzeni „muzealnej”, atrakcyjnego miejsca, od którego można zacząć swoją przygodę ze sztuką.

         Uczniowie mogli zetknąć się (w trakcie interaktywnych warsztatów) z różnymi zagadnieniami z zakresu ikonografii, architektury. Przypomnieli sobie niektóre style i techniki artystyczne. Mogli połączyć wiedzę i umiejętności – stricte architektoniczne - z zagadnieniami z zakresu turystyki, ochrony dziedzictwa kulturowego oraz aktywnego promowania kultury swojego regionu.

        W trakcie  rozmowy z uczniami  animatorki wspólnie wyjaśniły różne pojęcia związane ze sztuką, np. architektura sakralna, kościół, klasztor, meczet, cerkiew, dziedzictwo kulturowe, zabytek. Uczestnicy oglądali kościół na zewnątrz i wewnątrz. Nazywali poszczególne części kościoła, wprowadzając pojęcia: nawa, prezbiterium, transept.

        Omówione zostały pojęcia związane z wyposażeniem kościoła: ołtarz, ambona, konfesjonał, chrzcielnica.Przyglądając  się obrazom i rzeźbom w kościele uczniowie wyjaśnili, co to jest ikonografia. W nawiązaniu do obrazów i rzeźb, które uczestnicy warsztatów oglądali, autorki projektu demonstrowały  przybory i  materiały plastyczne: dłuta, płatki złota, różne rodzaje pędzli oraz farb, modele rzeźbiarskie służące do wykonywania dzieł sztuki oraz ich konserwacji.

        Przybyłe z tak ciekawa propozycją artystyczną animatorki postanowiły „wydostać” sztukę
z ram i udowodnić, że można z nią obcować w różnych miejscach: nie tylko w muzeach  
i galeriach w dużych miastach, ale także w miasteczkach, na wsi - „u siebie. 

        Wszystkim nam zależało na tym, aby na przykładzie kościoła w Łopusznie uczniowie nauczyli się patrzeć i „czytać” dzieła sztuki. Pokazano uczniom, że podziwianie dzieł Michała Anioła, gotyckich katedr i obrazów Pabla Picassa zaczyna się  od Łopuszna.

         Mamy nadzieję, że to dopiero pierwszy krok do świata sztuki, do której nie zawsze możemy lub chcemy „iść”; tym razem to sztuka przyszła do nas, oby na dłużej.  

 

Data wprowadzenia 2014-10-04 14:19:40, ilość odsłon 291
skup aut gdynia
dieta pudełkowa Kielce
listwa maskująca karnisz

dobre wino kraków