Przykładowe ćwiczenia ułatwiające opanowanie techniki czytania
Ćwiczenie 1.
Jul - ka ma ma –łe –go kot - ka.
Ko-tek ma na imię Mru - czek.
Mru -czek ra –no pi-je mle - ko.
POLECENIA:
Rodzic czyta głośno tekst. Później dzieli z dzieckiem wyrazy na sylaby. Następnie czyta z dzieckiem: rodzic czyta sylabę Jul - ,dziecko sylabę - ka i odwrotnie. Później rodzic czyta z dzieckiem całe wyrazy naprzemiennie, potem czytany jest cały tekst naprzemiennie, raz rodzic raz dziecko.
Ćwiczenie 2.
las, dom, ko-za, park, ra – na, most, sok, ko-ra, karp, rok, ra - no, ra - na, no - ra, ka - ra, ko - sa
POLECENIA:
- rodzic czyta głośno wyrazy, później dzieli z dzieckiem wyrazy na sylaby. Następnie czyta z dzieckiem: rodzic czyta np. sylabę ko - ,dziecko sylabę - za i odwrotnie. Później rodzic czyta z dzieckiem całe wyrazy naprzemiennie. Polecenia dla dziecka:
- podkreśl drugą literę każdego wyrazu,
- przeczytaj tylko drugą sylabę wyrazu,
- przeczytaj wyrazy jednosylabowe,
Ćwiczenie 3.
zabawa, pogoda, doba, papuga, robota, ryba, kapitan, soda, sobota, mapa, lody, droga, wapno, kropla,
POLECENIA:
- rodzic czyta głośno wyrazy, później dzieli z dzieckiem wyrazy na sylaby. Następnie czyta z dzieckiem: rodzic czyta sylabę za - ,dziecko sylabę – ba, rodzic sylabę –wa- i odwrotnie; później rodzic czyta z dzieckiem całe wyrazy naprzemiennie. Polecenia dla dziecka:
- podkreśl drugą sylabę każdego wyrazu,
- przeczytaj tylko drugą sylabę wyrazu,
- przeczytaj wyrazy dwusylabowe,
- wyszukaj wyrazy z jedną literą „a” .zaznacz je na zielono
- wyszukaj wyrazy z dwoma literami „a” zaznacz je na żółto
- wyszukaj wyrazy z trzema literami „a” zaznacz je na pomarańczowo
Ćwiczenie 4.
balon, pada, daleko, bada, wada, zabawa, nuda, woda, beton, pogoda, poranek, medal, ryba, baton
POLECENIA:
- podkreśl zielonym kolorem sylaby ,,da” (przeczytaj wyrazy)
- podkreśl czerwonym kolorem sylaby ,,ba”(przeczytaj wyrazy)
- przeczytaj wszystkie wyrazy,
Ćwiczenie 5.
?a - nan, ro -?ak, sa?, tor-?a, sta –?ni -na, ?at, ?ar – ?a - ra, ry - ?a, ta –?o -ret, kra?, A-ra?, o –pa - ?y, kło - ?a, ?a-ta, ?a - ry, po –go -?a, da-ma, ?aw –no
POLECENIA:
a) dziecko otrzymuje kartkę z wyrazami, w których brakuje litery „d” lub „b”,
b) rodzic czyta głośno, sylabami wyraz, a dziecko wpisuje brakującą literę „b” lub „d” ściągawka dla rodzica: banan, robak, sad, torba, stadnina, bat, Barbara, ryba, taboret, krab, Arab, opady, kłoda, data, dary, pogoda, dama, dawno