Warsztaty z komunikacji i integracji grupy

2019-01-30

Warsztaty z komunikacji i integracji grupy

  

     4 grudnia klasa VII a uczestniczyła w warsztatach dotyczących komunikacji interpersonalnej i pracy w zespole. Zajęcia poprowadził trener specjalizujący się w szkoleniach z komunikacji i liderstwa pan Wiktor Tutaj, który przyjechał do nas z Kielc.

     Na  początku  prowadzący  ustalalił wspólnie z dziećmi zasady.  Zostały  one spisane  i nazwane  kontraktem.  Wspólne  ustalanie  zasad  sprzyja  budowaniu wspólnej  tożsamości  grupy,  zaufaniu  i  poczuciu  bezpieczeństwa  wszystkich uczestników warsztatów oraz dodatkowo motywuje  ich do pracy.   

     Głównym celem spotkania była integracja zespołu  klasowego, rozwijanie umiejętności wzajemnego  komunikowania się oraz pokazanie korzyści ze współpracy podczas różnych ćwiczeń.

Warsztaty  były  tak skonstruowane, by dzieci mogły w sposób bezpieczny, a zarazem atrakcyjny dla nich, wchodzić  w  różnego  rodzaju  sytuacje  interpersonalne  i  tym  samym  nabywać niezbędne umiejętności  społeczne. Stąd  też podstawową formą  zajęć były ćwiczenia interaktywne i dyskusja. Uzupełnione  one  zostały  o  inne aktywizujące  metody  pracy  z  grupą,  które    bardzo  efektywne,  ponieważ  dzieci lepiej  zapamiętują  i  szybciej  uczą  się  tego  co  same  przepracowały,  a  także  mają większą  motywację  do  pracy.  Przykładem może być ćwiczenie„ Odwróć koc”, które polegało na tym, że uczestnicy stojąc na kocu, nie mogli z niego zejść, musieli go odwrócić. Można było łatwo zaobserwować jak działa grupa, jak sobie radzi z podziałem zadań i słuchaniem. Widać był jakie role grupowe przyjmują uczniowie, dało się zauważyć kto jest naturalnym liderem i jak pracuje grupa

Różnorodne ćwiczenia  ujawniły  wiele  nieznanych wzajemnie  dzieciom  cech,  pozwoliły  im  odkrywać  wiedzę o  ich  własnym funkcjonowaniu w grupie oraz o funkcjonowaniu innych ludzi.  Dostarczyły one świetnej zabawy, a jednocześnie wpłynęły budująco na poczucie własnej wartości.

 Nie zabrakło działań zespołowych na budowanie relacji w grupie np. „Most”’ „Przeprawa przez rzekę”, „ Położenie tyczki na ziemi”.  Uczniowie zapoznali się z zasadami feedbacku, czyli udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej. W tym celu wprowadzony został model FUPO – fakty, uczucia, potrzeby, oczekiwania. Skuteczna komunikacja minimalizuje ryzyko nieporozumień oraz konfliktów.


Każdemu modułowi po zakończeniu zadania towarzyszyła refleksja, co poszło nie tak, co mogliśmy zrobić lepiej, jaki emocje towarzyszyły nam podczas wykonywania zadania. Na zakończenie wszyscy uczestnicy spisali na kartkach swoje potrzeby i oczekiwania wobec innych uczniów oraz wychowawcy, które głośno zostały odczytane. W zadaniu „Mam i dam” na kolejnych kartkach wypisali to co chcieliby wnieść do życia klasy. Warsztaty zakończyły się spisaniem „kontraktu”, który będzie obowiązywał do zakończenia szkoły podstawowej. Warto podkreślić, że jest to partnerski kontrakt.

Miejmy nadzieję, że podjęte działania  zmierzające  do  zintegrowania  klasy oraz poprawy komunikacji przyniosą oczekiwane rezultaty.

Serdecznie dziękujemy prowadzącym za przygotowanie tak interesujących zajęć.

 

 

Data wprowadzenia 2019-01-30 07:35:59, ilość odsłon 681
skup aut gdynia
dieta pudełkowa Kielce
listwa maskująca karnisz

dobre wino kraków