Rodzi się dziecko. Wszyscy gratulują, cieszą się, powoli przyzwyczajają się do nowych
ról. Kobieta staje się matką, mężczyzna – ojcem, pojawiają się babcie, dziadkowie,
ciotki i wujkowie. Pierwsze spacery, pierwsze znajomości z mamami z sąsiedztwa.
Zaglądanie do wózków, rozmowy, pytania…
I nagle ktoś zauważa, że COŚ nie jest tak, jak u innych. Moje dziecko inaczej patrzy,
inaczej ustawia główkę. Jest bardziej wiotkie, a może zbyt się pręży…
Jeszcze nie potrafi unieść się w górę. Jego rówieśnicy stawiają pierwsze kroczki… synek znajomej już mówi, a nasza pociecha niekoniecznie…
Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, każde ma swój czas…
Jeśli jednak COKOLWIEK Cię niepokoi, COKOLWIEK wzbudza Twój lęk, COKOLWIEK
budzi niepewność – zwróć się z tym do specjalistów. A jeśli jeszcze przyjaciółka
szepnęła: zwróć uwagę; to samo mówi mama – nie wahaj się. Nikt nie zdziwi się
Twojej trosce – to czas, aby udać się do lekarza pediatry, do psychologa. Być może
wtedy ktoś Ci powie o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.
Co to jest? Czy moje dziecko jest inne? Czy jest gorsze? Czy potrzebuje tego?
Dlaczego ma być wspomagane, w jakiś sposób?
PAMIĘTAJ!
1. Czym jest wczesne wspomaganie rozwoju ?
Wczesnym wspomaganiem rozwoju nazywany zespół wielokierunkowych oddziaływań skierowanych na dziecko, co do którego zdiagnozowano lub podejrzewa się nieprawidłowości rozwojowe. Zakres oddziaływań obejmuje również rodzinę dziecka.
2. Na czym polega wczesne wspomaganie ?
Wczesne wspomaganie rozwoju polega na pobudzaniu psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole. Zakres tego oddziaływania może być bardzo różny, w zależności od zdiagnozowanych przez specjalistów deficytów rozwojowych. Może ono obejmować: psychomotorykę, sferę komunikacji, mowy i języka, funkcjonowanie zmysłów dziecka, itd.
Wczesnym wspomaganiem rozwoju może być objęte każde dziecko od chwili wykrycia pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania do czasu podjęcia przez nie nauki
w szkole podstawowej. Wsparciem objęta jest też rodzina dziecka.
4. W jakiego rodzaju zajęciach może uczestniczyć dziecko w ramach wczesnego wspomagania rozwoju?
Podstawowe formy terapii, oferowane przez placówki realizujące wczesne wspomaganie rozwoju to: terapia psychologiczna, pedagogiczna (terapia prowadzona przez oligofrenopedagoga, surdopedagoga lub tyflopedagoga, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia pedagogiczna ukierunkowana na przygotowanie do podjęcia nauki w szkole), logopedyczna oraz rehabilitacja ruchowa. Szczegółowa oferta poszczególnych podmiotów różni się jednak, zależnie od profilu specjalizacji danej placówki oraz zatrudnianych przez nią specjalistów.
5. Jakie dokumenty musi zdobyć rodzic, by jego dziecko mogło zostać objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju ?
Jeżeli rodzic jest zaniepokojony rozwojem swego dziecka, obserwuje niepokojące sygnały
w zachowaniu malucha, równolegle z wizytą u lekarza pediatry powinien zgłosić się do poradni psychologiczno - pedagogicznej w swoim rejonie, mieście lub gminie. Zatrudnieni tam specjaliści dokonają obserwacji i zdiagnozują dziecko pod kątem jego rozwoju psychomotorycznego oraz dokonają szczegółowej diagnozy funkcjonalnej. Na podstawie wyników tych badań poradnia wydaje stosowną opinię i kwalifikuje (lub nie, jeżeli dziecko rozwija się prawidłowo) dziecko do zajęć w ramach wczesnego wspomagania. Tak więc niezbędnym dokumentem do zakwalifikowania dziecka do tego typu zajęć jest stosowna opinia poradni psychologiczno - pedagogicznej. Z tym dokumentem rodzic powinien zgłosić się do placówki prowadzącej wczesne wspomaganie rozwoju.
6. Na czym polega pomoc rodzinie dziecka?
Narodziny dziecka z zaburzeniami rozwoju lub niepełnosprawnego są zawsze bardzo trudnym wydarzeniem dla rodziny. Potrzebuje ona wtedy szczególnie wsparcia, pomocy we wzmacnianiu więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, psychoedukacji - wyjaśnienia tego, co właściwie się stało, informacji i wiedzy o chorobie lub problemach dziecka.
7. Kto i gdzie zajmuje się wczesnym wspomaganiem, rozwoju ?
Wczesne wspomaganie może być organizowane w przedszkolu i w szkole podstawowej,
w tym w specjalnej, oraz w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli dysponuje ona środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania. W szczególnych przypadkach wspomaganie może odbywać się też w domu chorego dziecka.
8. Na jakich zasadach odbywa się wczesne wspomaganie ?
9. Jakie są zadania zespołu specjalistów ?
Do zadań zespołu należy w szczególności:
Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.
10. Gdzie można uzyskać więcej informacji na temat wczesnego wspomagania rozwoju?
W razie pytań lub wątpliwości, dotyczących wczesnego wspomagania rozwoju, zapraszamy Państwa do kontaktu z dyrekcją naszej szkoły. Odpowiemy na Państwa pytania dotyczące wymogów formalnych, związanych ze staraniem się o realizację zajęć w ramach wczesnego wspomagania, a w przypadku braku możliwości zapewnienia Państwa dziecku adekwatnego wsparcia specjalistycznego, wskażemy Państwu dostępne możliwości w zakresie oferty innych placówek.
Przydatne adresy:
Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Piekoszowie
ul. Częstochowska 110
tel. (41) 306-11-15
www.ppp-piekoszow.pl
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Łopusznie
ul. Włoszczowska 3
tel. (41) 391 - 42 - 82
Opracowanie:
Ilona Picheta – pedagog szkolny