Etapy rozwoju mowy
2019-10-16
W rozwoju mowy wyodrębniamy cztery okresy:
1. okres melodii (0-1 r. ż);
2. okres wyrazu (1-2 r. ż);
3. okres zdania (2-3 r. ż);
4. okres swoistej mowy dziecka (3-7 r. ż).
W poszczególnych latach rozwój mowy wygląda następująco:
1.Okres melodii:
0- 1 miesiąc:
- różne rodzaje krzyku, mlaskanie, cmokanie;
- głośny, nagły dźwięk wywołuje zmianę zachowania niemowlęcia.
2-4 miesiąc:
- głużenie (gruchanie) – niemowlę śpiewa;
- dziecko reaguje na różne dźwięki, głośno się śmieje;
4-6 miesiąc:
- gaworzenie, czyli pierwsze zabawy głosem – dziecko zaczyna prowadzić „rozmowę” z dorosłym opiekunem posługującym się prostymi sylabami;
- na tym etapie dziecko wymawia prawie wszystkie samogłoski i niektóre spółgłoski, np.: p, b, t, d, k, g, n.
6-7 miesiąc:
- dziecko zaczyna reagować na mowę, doskonale rozróżnia melodię mowy tzn. na podniesiony ton reaguje płaczem, a na mowę cichą, pieszczotliwą reaguje uśmiechem;
- gaworzenie samonaśladowcze - dziecko powtarza sylaby: ma-ma, ba-ba, ta-ta, la-la;
9-10 miesiąc:
- echolalia (zmienne gaworzenie) – dziecko próbuje naśladować mowę dorosłych;
- rozumienie kilkunastu słów – min. imion, nazw zabawek, oraz zakazu „nie” (wolno)!.
11-12 miesiąc:
- dziecko zaczyna rozumieć, co do niego mówimy, reaguje na swoje imię, jest w stanie zrozumieć więcej niż samo potrafi powiedzieć;
- pojawiają się pierwsze wyrazy wypowiadane ze zrozumieniem.
Rozwój mowy w okresie melodii postępuje zazwyczaj równolegle z rozwojem fizycznym:
- fazie głużenia odpowiada umiejętność unoszenia głowy:
- gaworzeniu – umiejętność siadania;
- pierwszym wyrazom – pozycja pionowa, stawanie na nóżki.
2. Okres wyrazu:
- początek wypowiedzi dwuwyrazowych;
- dziecko używa przede wszystkim rzeczowników;
- charakterystyczną cechą wymowy dziecka w tym wieku jest upraszczanie budowy słów przez określanie nazwy wyrazu jego pierwszą lub ostatnia sylabą np. miś – mi, daj – da;
- pojawiają się onomatopeje – wyrazy dźwiekonaśladowcze np. hau, miał.
3. Okres zdania:
- pojawiają się liczebniki i rozróżnianie „ja-ty”;
- dziecko zaczyna używać zaimka „się”;
- pojawia się coraz więcej pytań i przeczeń;
- w tym okresie dziecko wypowiada prawidłowo głoski: p, b, m, f, w, k, g, h, t, d, n, l oraz samogłoski ustne: a, o, e, u, y, a czasem nosowe: ą, ę;
- pod koniec tego okresu pojawiają się: s, z, c, dz, które wcześniej zastępowane były głoskami: ś, ż, ć, dź.
4. Okres swoistej mowy dziecięcej:
- w dalszym ciągu wzbogacany jest zasób słownictwa;
- pojawia się głoska r, czasem głoski: sz, ż, cz, dż;
- rozwijana jest umiejętność budowania zdań złożonych;
- następuje dalszy rozwój artykulacyjny.
Data wprowadzenia 2019-10-16 12:13:38, ilość odsłon 460