W jaki sposób mogę pomóc mojemu dziecku, które jest wzrokowcem?
- Zachęcaj, aby wzrokowiec zapisywał rzeczy, które
chce zapamiętać.
- Rozmawiając utrzymuj z nim kontakt wzrokowy najdłużej, jak się da.
- Po przyjściu ze szkoły pozwól mu posiedzieć w ciszy i spokoju.
- Zaproponuj, aby czytał różne historie, ilustrował je w myślach lub na kartce.
Zaproponuj, by czytając wodził palcem po tekście.
- Pomożesz przyswoić mu nowe idee, odwołując się do jego własnych przeżyć lub
znajdując dla nich wizualną formę.
- Podczas pomocy, czy współpracy unikaj długich, ustnych objaśnień.
- Namów go do przygotowania notatek pomocniczych w sprecyzowaniu tego, co chce
powiedzieć.
- Pozwól mu podzielić większe zamierzenia/ plany na mniejsze etapy i wyznaczyć
ich realne terminy.
- Pozwól mu urządzić samodzielnie miejsce do nauki. Namów go, aby ograniczył
tam ilość rzeczy i barw, które będą go rozpraszać.
- Wygospodaruj w domu specjalne miejsce na jego osiągnięcia, dyplomy, fotografie,
a także graficzne notatki, mapy umysłu itp.
- Pamiętaj, że wzrokowcowi bardzo dobrze pracuje się z komputerem,. Taki sposób
pomaga mu utrzymać kontrolę nad wieloma szczegółami wizualnymi oraz z łatwością
pisać i redagować teksty.
W jaki sposób mogę pomóc mojemu dziecku, które jest słuchowcem?
- Zachęcaj słuchowca do opowiadania o jego twórczych
koncepcjach, do dzielenia się pomysłami na rozwiązywanie problemów.
- Namawiaj do czytania i powtarzania materiału na głos, wybijając rytm ruszając
stopą lub stukając palcem.
- Podczas opanowania nowej umiejętności zaproponuj, nauczył ciebie tego, co już
umie.
- Jeżeli ma do czynienia z wykresami, tabelami, pisemnymi objaśnieniami, niech
przeczyta na głos i wytłumaczy, jak je rozumie.
- Jeżeli ma skłonności do zapominania o
ważnych rzeczach, wprowadź zasadę codziennego relacjonowania tego, co planuje.
- Możesz mu pomóc w nauce, rezerwując sobie czas wysłuchania tego, czego się
nauczył. Słuchowiec ma zawsze jakieś pytania i wewnętrzną potrzebę
wypowiedzenia własnymi słowami tego, co zrozumiał. Takim osobom łatwiej
przychodzi nauka przy włączonej cicho muzyce, natomiast wrzawa, obce dźwięki
rozpraszają je.
W jaki sposób mogę pomóc mojemu dziecku, które jest uczuciowcem/ kinestetykiem?
- Zaproponuj kinestetykowi, aby zanim zasiądzie do
odrabiania lekcji, odprężył się spacerując lub słuchając muzyki.
- Zwróć uwagę, aby powtarzał materiał w sposób aktywny, używał pomocy
naukowych, rysował, pisał itp.
- Zastosuj nagrania magnetofonowe, zaproponuj wodzenie palcem po tekście,
czytanie na głos.
- Nakłoń go, aby odgrywał scenki angażując ręce i ciało.
- Zachęcaj do opowiadania przeczytanych historii. Zadawaj pytania.
- Namów, by spisał swoje wspomnienia lub opisywał zajęcia i przeżycia w listach
lub dzienniku.
- Powtórkę materiału ułatwia mu pisanie i rozwiązywanie zadań na ściennej
tablicy. Wówczas przy pracy umysłu może być w ruchu.
- Pozwól mu na stworzenie własnego miejsca pracy, w którym będzie miał
możliwość wygodnie siedzieć i poruszać się.