INNOWACJA PEDAGOGICZNA „MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY”

2020-06-22

INNOWACJA PEDAGOGICZNA „MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY” W ROKU SZKOLNYM 2019/2020

 

W roku szkolnym 2019/2020 dzieci z grupy „Słodziaki”, „Smerfy”, „Kasztaniaki” wraz ze swoimi wychowawcami: Martą Machnik, Pauliną Hejduk oraz Iloną Sójką przystąpiły do udziału w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury”, którego autorką jest Pani Aneta Konefał, Dyrektor Przedszkola Publicznego nr 1 w Kolbuszowej. Głównym celem projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy ze żłobkami, przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnym, szkolnymi świetlicami, bibliotekami szkolnymi w całej Polsce i zagranicą. Na podstawie projektu stworzyliśmy innowację pedagogiczną realizowaną w 3 grupach przedszkolnych
(61 dzieci) w naszej placówce.

Całą akcję rozpoczęliśmy w połowie września 2019 roku. Pomocnikami przedszkolaków były misie: Tymuś, Feluś, Lolek, które przez kolejne miesiące podróżowały po domach dzieci. Zgodnie z regulaminem projektu każdy miś zaopatrzony został w dziennik podróży, w którym dzieci rysowały dla misia obrazek na temat przeczytanej bajki oraz odbijały swoją rączkę. Najważniejsze jednak było wspólne czytanie misiowi wybranych bajek.

Dodatkowo grupy brały udział również w innych zadaniach uwzględnionych w projekcie:

- uczestniczyliśmy w Misiowym wolontariacie w ramach, którego zbieraliśmy nakrętki dla chorych dzieci, zbieraliśmy kasztany w akcji „Kasztanobranie”, zbieraliśmy malowanki i kredki w ramach akcji „Podaruj dzieciom radość” na rzecz dzieci z oddziału onkologii w Świętokrzyskim Centrum Onkologii w Kielcach, zbieraliśmy karmę dla schroniska dla zwierząt oraz wsparliśmy Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy.

- w ramach modułu „Play with Little Teddy Bear” czytaliśmy bajkę w języku angielskim „The Little Red Riding Hood” i przygotowaliśmy słowniczek obrazkowy z najważniejszymi słówkami dotyczącymi bajki.

- świętowaliśmy Dzień Pluszowego Misia, w ramach tego modułu, oprócz uroczystego świętowania, przygotowaliśmy „Misiowy regulamin małego czytelnika” – czyli zasady korzystania z książek.

- w ramach modułu „Mały miś i prawa dziecka” przygotowaliśmy zajęcia na temat praw dziecka; dzieci oglądały film, odgadywany na podstawie ilustracji prawa dziecka, wypowiadały się na temat, jakie prawa dziecka nie są respektowane w innych krajach.

- w ramach modułu Bezpieczni z Małym Misiem, odbyły się pogadanki:  „Bezpieczne ferie”, pogadanka na temat bezpieczeństwa  z policjantem oraz pogadanka z wychowawcą na temat bezpieczeństwa w Internecie. Wspólnie z dziećmi przygotowaliśmy plakat na temat bezpieczeństwa: „Bądź bezpiecznym Przedszkolakiem”

- w ramach modułu Zmisiowany Dzień Matematyki przygotowaliśmy misiowe liczmany i użyliśmy ich do wspólnej matematycznej zabawy w trakcie zajęć.

- przy współpracy Rodziców udało  nam się wykonać również moduł Mali Przedsiębiorcy (zdalnie), w którym dzieci miały za zadanie przygotować własny projekt banknotu oraz domino z symbolami banknotów i monet.

W projekcie wykonaliśmy wszystkie 8 modułów i na początku czerwca otrzymaliśmy certyfikat Wzorowej Placówki z podziękowaniami za zaangażowanie i trud w realizacji zadań objętych projektem.

Projekt  cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem i sympatią ze strony dzieci. Udział w nim przyniósł wiele korzyści. Rozbudził pasję do słuchania czytanych bajek i opowiadań, ale także przyczynił się do kształtowania u dzieci postawy otwartości na świat i innych ludzi. Dzieci rozwijały kompetencje kluczowe. Praca z modułami Małego Misia pozwoliła na realizację kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2019/2020, dotyczących przedszkoli:

  1. Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych.
  2. Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
  3. Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów.
  4. Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.

 

 

Marta Machnik

Ilona Sójka

Paulina Hejduk

Data wprowadzenia 2020-06-22 16:58:07, ilość odsłon 822
skup aut gdynia
dieta pudełkowa Kielce
listwa maskująca karnisz

dobre wino kraków