"Kto czyta, błądzi mądrze i z refleksją”
W dniach 13–17 marca 2017 roku odbył się w naszej szkole XXV Tydzień Kultury Języka. Tegoroczne hasło Tygodnia brzmiało: Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży.
Nasza placówka już od kilku lat należy do grupy szkół inicjujących popularne miejskie i wojewódzkie konkursy, ściśle współpracując z koordynatorami ww. Projektu: Świętokrzyskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Kieleckim Centrum Kultury.
Celami XXIV Tygodnia Kultury Języka były:
· Budowanie świadomości dotyczącej roli języka ojczystego w życiu osobistym, zawodowym i społecznym.
· Stworzenie możliwości aktywnego uczestnictwa w propozycjach różnorodnych form Tygodnia proponowanych przez instytucje związane z edukacją, nauką i kulturą, z ukierunkowaniem na rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa.
· Przygotowanie ucznia do świadomego uczestnictwa w kulturze poprzez udział w różnych formach ekspresji kulturalnej.
· Propagowanie kultury języka w różnych sytuacjach życiowych.
· Kształtowanie estetyki i formy wypowiedzi w sytuacjach codziennych i publicznych.
W ramach TKJ 2017 nauczyciele języka polskiego gimnazjum przeprowadzili zajęcia dotyczące dbałości o język ojczysty, poprawności językowej, wskazywali źródła i przykłady poprawnej polszczyzny. Podczas zajęć uczniowie mówili o puryzmie i kosmopolityzmie językowym oraz neologizmach w twórczości pisarzy, a także omawiali osobliwości w odmianie form. Rozważali problemy ortograficzne, ćwiczyli poprawną wymowę.
Bogaty w wydarzenia kulturalne był program ww. Tygodnia w naszym gimnazjum. Zawierał on różnorodne formy aktywności kulturalnej: konkursy, projekcje filmu, warsztaty tematyczne, prezentacje umiejętności aktorskich w satyrycznych gatunkach dramowych.
13 marca 2017 roku, w pierwszym dniu TKJ poloniści przeprowadzili w gimnazjum zajęcia z uczniami, na których omówili wybrane zagadnienia językowe zawarte w książce polskich autorytetów językoznawczych – profesorów: Jerzego Bralczyka, Jana Miodka, Andrzeja Markowskiego Trzy po 33. Jest to brawurowa opowieść o słowach, których tak chętnie lubimy obecnie (nad)używać, mówi o nas więcej niż niejedna powieść i socjologiczna rozprawa.
Uczniowie rozważali tezę prof. Miodka, że jeśli słowo jest bardzo wygodne, to staje się zbyt wygodne i zaczynamy go nadużywać. Zastanawiali się nad tym, czy w gąszczu polszczyzny, nasiąkniętej kalkami z obcych języków, atakowanej przez terminologię komputerową z jednej strony i lingwistyczną pomysłowość gimbazy z drugiej, aby na pewno jeszcze wiemy, co mówimy? Próbowali wyjaśnić, dlaczego kolega, rodzic czy nauczyciel, którzy zatruwają im życie, są toksyczni, a nie trujący? Czy rzeczywiście hejtować jest łatwiej niż nienawidzić? Co zrobić z paparazzo i czy kobietę, zajmującą się namolnym fotografowaniem, nazwalibyśmy paparacka? Jak to się stało, że facet - całe lata funkcjonujący w polszczyźnie jako żartobliwe, ironiczne, lekceważące określenie mężczyzny – zaczął faktycznie oznaczać twardziela?
Uczniowie klas - II C i II B zaprezentowali także satyryczną scenkę kabaretową Pan Adamczyk idzie na wojnę, która ośmieszała ludzką agresję i ukazała absurdy toczonych wojen.
14 marca 2017 roku (drugi dzień TKJ) wypełniły: Szkolny Konkurs Frazeologiczny Rusz głową oraz projekcja filmu Syzyfowe prace połączona z warsztatami na temat Języka filmu. Podsumowaniem stało się sprawozdanie, jakie uczniowie mieli przygotować z przebiegu warsztatów.
Na zakończenie dnia uczniowie klas – III A i III C przedstawili humorystyczną scenkę Rozbitkowie piętnującą bezmyślność i lenistwo człowieka.
15 marca 2017 roku odbyły się: Projekt okładki mojej ulubionej książki - konkurs plastyczno-literacki oraz konkurs Z frazeologią za pan brat – na charakterystykę zespołu klasowego z zastosowaniem związków frazeologicznych. Rywalizujące klasy świetnie sprostały wymaganiom ww. konkursu, wykazując szeroką znajomość frazeologizmów, które niezwykle trafnie zastosowali w powyższej charakterystyce.
Kolejny dzień TKJ podsumowali uczniowie klasy II C, prezentując scenkę szkolną Dyktando, w której poddali krytyce częsty brak ambicji u uczniów.
16 marca 2017 (czwarty dzień TKJ) zdominował XVII Gminny Konkurs Ortograficzny, w którym - w kategorii gimnazjów - rywalizowali ze sobą uczniowie z Łopuszna, Krasocina, Gnieździsk i Mniowa.
Na podsumowanie dnia wystąpiły: Urszula Stachura, Aleksandra Pięta, Katarzyna Soboń; przedstawiły one swoje niezaprzeczalne umiejętności wokalne oraz uczniowie klasy III A, prezentujący scenkę satyryczną Rolnik szuka żony, w której ośmieszyli ludzką małostkowość, głupotę i skłonność do obscenizmu.
17 marca 2017 roku był ostatnim dniem TKJ bogatym w działania wynikające z programu obchodów ww. Tygodnia. Najpierw odbyło się Czytanie plakatu – analiza plakatu jako tekstu kultury. Następnie uczniowie zgłoszonych klas zmagali się z trudnymi tekstami w konkursie Rapujemy polska poezję. Było wiele zabawy, ale też widać (a raczej – słychać) było uczniowską kreatywność w interpretacji klasyki na styl młodzieżowy.
Gratulujemy zwycięzcom, dziękujemy opiekunom i komisjom.
Szczególne podziękowania kierujemy do Zarządu Samorządu Uczniowskiego, bez pomocy którego realizacja wielu przedsięwzięć związanych z obchodami TKJ byłaby niemożliwa. Dziękujemy uczniom, którzy niezwykle aktywnie włączali się do kolejnych punktów programu ww. Tygodnia. Dziękujemy nauczycielom za ich cierpliwość i wyrozumiałość, bo „trochę burzyliśmy” rozkład zajęć.
Wszystkich zapraszamy za rok do kolejnych obchodów Tygodnia Kultury Języka, bo przecież – jak powiedział Karol Libelt: „Naród żyje, dopóki język jego żyje”.
Organizatorzy