Warsztaty z komunikacji i integracji grupy
4 grudnia klasa VII a uczestniczyła w warsztatach dotyczących komunikacji interpersonalnej i pracy w zespole. Zajęcia poprowadził trener specjalizujący się w szkoleniach z komunikacji i liderstwa pan Wiktor Tutaj, który przyjechał do nas z Kielc.
Na początku prowadzący ustalalił wspólnie z dziećmi zasady. Zostały one spisane i nazwane kontraktem. Wspólne ustalanie zasad sprzyja budowaniu wspólnej tożsamości grupy, zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa wszystkich uczestników warsztatów oraz dodatkowo motywuje ich do pracy.
Głównym celem spotkania była integracja zespołu klasowego, rozwijanie umiejętności wzajemnego komunikowania się oraz pokazanie korzyści ze współpracy podczas różnych ćwiczeń.
Warsztaty były tak skonstruowane, by dzieci mogły w sposób bezpieczny, a zarazem atrakcyjny dla nich, wchodzić w różnego rodzaju sytuacje interpersonalne i tym samym nabywać niezbędne umiejętności społeczne. Stąd też podstawową formą zajęć były ćwiczenia interaktywne i dyskusja. Uzupełnione one zostały o inne aktywizujące metody pracy z grupą, które są bardzo efektywne, ponieważ dzieci lepiej zapamiętują i szybciej uczą się tego co same przepracowały, a także mają większą motywację do pracy. Przykładem może być ćwiczenie„ Odwróć koc”, które polegało na tym, że uczestnicy stojąc na kocu, nie mogli z niego zejść, musieli go odwrócić. Można było łatwo zaobserwować jak działa grupa, jak sobie radzi z podziałem zadań i słuchaniem. Widać był jakie role grupowe przyjmują uczniowie, dało się zauważyć kto jest naturalnym liderem i jak pracuje grupa
Różnorodne ćwiczenia ujawniły wiele nieznanych wzajemnie dzieciom cech, pozwoliły im odkrywać wiedzę o ich własnym funkcjonowaniu w grupie oraz o funkcjonowaniu innych ludzi. Dostarczyły one świetnej zabawy, a jednocześnie wpłynęły budująco na poczucie własnej wartości.
Nie zabrakło działań zespołowych na budowanie relacji w grupie np. „Most”’ „Przeprawa przez rzekę”, „ Położenie tyczki na ziemi”. Uczniowie zapoznali się z zasadami feedbacku, czyli udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej. W tym celu wprowadzony został model FUPO – fakty, uczucia, potrzeby, oczekiwania. Skuteczna komunikacja minimalizuje ryzyko nieporozumień oraz konfliktów.
Każdemu modułowi po zakończeniu zadania towarzyszyła refleksja, co poszło nie tak, co mogliśmy zrobić lepiej, jaki emocje towarzyszyły nam podczas wykonywania zadania. Na zakończenie wszyscy uczestnicy spisali na kartkach swoje potrzeby i oczekiwania wobec innych uczniów oraz wychowawcy, które głośno zostały odczytane. W zadaniu „Mam i dam” na kolejnych kartkach wypisali to co chcieliby wnieść do życia klasy. Warsztaty zakończyły się spisaniem „kontraktu”, który będzie obowiązywał do zakończenia szkoły podstawowej. Warto podkreślić, że jest to partnerski kontrakt.
Miejmy nadzieję, że podjęte działania zmierzające do zintegrowania klasy oraz poprawy komunikacji przyniosą oczekiwane rezultaty.
Serdecznie dziękujemy prowadzącym za przygotowanie tak interesujących zajęć.