Łopuszno. dn.31.03.2022r.
(miejscowość i data)
Aktualizacja
Deklaracji dostępności jednostki organizacyjnej Gminy Łopuszno -
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Łopusznie, ul. Strażacka 5
(nazwa i siedziba jednostki organizacyjnej Gminy Łopuszno)
W świetle § 1 pkt 8 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (M. P. z 1997 r., Nr 50, poz. 475) każda osoba niepełnosprawna ma prawo do życia w środowisku wolnym od barier funkcjonalnych, w tym: dostępu do urzędów, punktów wyborczych, szkół i obiektów użyteczności publicznej, swobodnego przemieszczania się i powszechnego korzystania ze środków transportu, dostępu do informacji oraz możliwości komunikacji międzyludzkiej.
Osoby niepełnosprawne na co dzień spotykają się z wieloma przeszkodami, które utrudniają im swobodne poruszanie się, dlatego niezmiernie ważne jest inicjowanie działań prowadzących do umożliwienia im normalnego funkcjonowania.
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1062) nakłada na urzędy i jednostki podległe obowiązek sporządzenia raportu dostępnych / dostosowanych miejsc oraz opublikowanie takiego wykazu w postaci Deklaracji Dostępności na stronach podmiotowych tj. Biuletynach Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma Biuletynu Informacji Publicznej – na swoich stronach internetowych. Niniejszy wykaz ma na celu sporządzenie gminnego, a następnie krajowego rejestru miejsc dostępnych oraz na przestrzeni wkładu prac i deklaracji prowadzonych postępów w tymże kierunku, zmniejszanie lub zacieranie dyskryminacji w społeczeństwie osób niepełnosprawnych bądź osób ze szczególnymi potrzebami.
W ramach najczęściej wymienianych grup osób niepełnosprawnych należy wymienić osoby:
Przy wszystkich niżej wymienionych propozycjach należy wziąć pod uwagę bardzo ważny aspekt: ile osób niepełnosprawnych lub osób ze szczególnymi potrzebami chciałoby lub proponowało skorzystanie z takiego dostosowania?
Proponowane oferty dostosowań:
- tablica przyzywowa – urządzenie sprowadzające kabinę dźwigu na daną kondygnację w budynku,
- oznakowanie kolorystyczne i fakturowe elementów pionowych i poziomych obiektów,
- kontrastowe oznaczenia na schodach, odmienna faktura i kolorystyka nawierzchni, tablice informacyjne czytelne,
- likwidacja wszystkich progów,
- klamki okienne właściwie umiejscowione dla osoby na wózku,
- powierzchnia łazienki pozwalająca na manewrowanie wózkiem,
- domofon przy drzwiach wejściowych do budynku opisany alfabetem Braille’a,
- syntezator mowy przy drzwiach automatycznych (drzwi otwierają się – drzwi zamykają się),
- urządzenie lektorskie „czytające” książki i dokumenty, różnego rodzaju lupy, urządzenia biurowe wyposażone w alfabet Braille’a i odtwarzacz audiobooków w wersji cyfrowej,
- samoobsługowa platforma dla osób z niepełnosprawnością ruchową,
- przy wjeździe na pochylnię zamontowany domofon (połączenie z biurem obsługi),
- toaleta dla matek z dzieckiem z miejscem wydzielonym na skorzystanie z przebieralni,
- wyposażenie w pętle indukcyjną pokoju lub pomieszczenia,
- powiększalniki dokumentów (stół lub kilka na każdym piętrze, na którym zamontowany jest powiększalnik tekstu),
- wykładzina antypoślizgowa na korytarzach i schodach, paski antypoślizgowe na schodach,
- stanowisko komputerowe z dostępem do internetu, z monitorem opisanym alfabetem Braille’a dla osób z dysfunkcją wzroku,
- kontakty i przełączniki na wysokości dostosowanej dla osób poruszających się na wózkach,
- na specjalne życzenie klienta dojazd do domu z pracownikiem w celu wypełnienia i podpisania dokumentów.
Konieczność usuwania wszelkich barier jest bezdyskusyjna, stanowi bowiem niezbędny warunek integracji ze społeczeństwem osób niepełnosprawnych lub osób ze szczególnymi potrzebami.
Dostosowanie już dostępne w jednostce: (proszę zaznacz właściwą odpowiedź)
Podjazd: dla wózków inwalidzkich przy wejściu bocznym od strony GOZ tak – nie
Winda: …………………………………………………………………... tak – nie
Lektor czytający: ………………………..……………………………..… tak – nie
Migowy język: …………………………………………………………… tak – nie
Wykładzina antypoślizgowa: …………………………………………… tak – nie
Kontrast czarny żółty: …………………………………………………… tak – nie
Strona internetowa (dostosowana WCAG): ……………….. tak – nie – częściowo
Pętla indukcyjna: ………………………………………………………… tak – nie
Osobne pomieszczenie dla osób ze szczególnymi potrzebami: ………….. tak – nie
Wideo połączenie on – line (kamerka): ………………………………….... tak – nie
Pokój z obsługą indywidualną: …………………………………………..... tak – nie
Toaleta dla osób niepełnosprawnych: …………………………………….. tak – nie
Inne (proszę wymienić):
- przy schodach w wejściu głównym zamontowana poręcz,
- przy budynku wydzielono miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami,
Uwagi (proszę wskazać):
Link do strony szkoły, na której umieszczona została deklaracja o dostępności http://zslopuszno.pl/65/6060-Deklaracja_o_dostepnosci.html