Obecnie postuluje się, by w edukacji stosować takie metody nauczania i wychowania, które odkrywają w człowieku naturalne zdolności i możliwości (uświadamiają człowiekowi, że je posiada) oraz stymulują ich rozwój. Jedną z nich jest drama. Pojęcie to pochodzi od greckiego słowa “drao” - działam, usiłuję.
Drama to krótkie przedstawienie, improwizacja na temat różnych sytuacji lub wydarzeń, podczas których uczniowie tworzą scenariusze, wymyślają postacie i wcielają się w ich role.
Drama jako metoda powierza uczniowi rolę kreatora, sprawcy działań, a nie tylko wykonawcy poleceń nauczyciela. Ponadto przyczynia się do wychowania ludzi aktywnych, śmiałych, odważnych, pełnych optymizmu i wiary w siebie.
Metoda ta, została wykorzystana na geografii w klasach 7 podczas lekcji poświęconej mniejszościom narodowym, etnicznym i społecznościom etnicznym. Zadaniem uczniów było zebranie informacji o danej grupie ludności, przygotowanie rekwizytów, np. symboli, ubiorów, nagrań oraz ich kilkuminutowa prezentacja.
Z całą pewnością zastosowana metoda spowodowała duże uatrakcyjnienie zajęć oraz wprowadziła powiew rozrywki, a co najważniejsze zaktywizowała nawet bardzo wycofanych uczniów.
Autor: nauczyciel geografii – Ewa Waleniak