Ekologia w działaniu, czyli o tym, jak dbamy o środowisko
W ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej w dniu 25.04.2025r. w naszej szkole odbyły się warsztaty ekologiczne. Podczas warsztatów uczniowie kreatywnie spędzali czas, ale także była to okazja do nauki, budowania proekologicznych postaw oraz zwiększenia świadomości na temat losu planety.
W ramach wydarzenia ekologicznego uczestnicy warsztatów tworzyli:
HERBATY Uczniowie kl. 2a pod opieka p. B. Jasikowskiej i p. D. Palacz przygotowywali zdrowe, ziołowe, ekologiczne herbaty z melisy, skrzypu polnego, czystka, pokrzywy i dzikiej róży.
SOLE DO KĄPIELI Zadanie to realizowali uczniowie kl. 1a z wychowawczynią p. I Wisznarewską . Uczniowie własnoręcznie robili sole do kąpieli, samodzielnie wybierali zapachy (olejki) oraz wypełnienie (zioła, kwiaty).
BOMBY NASIENNE Bomba nasienna to kula z gliny i ziemi połączona z różnymi nasionami, którą można umieścić na nieużytkach, aby przekształcić je w piękną, kwietną łąkę, gdzie będą rosły różne gatunki roślin. Działanie tego podjęli się uczniowie kl. 1c z p. M. Majos.
MEDALIONY Korzystając w pełni z odpadów naturalnych cienkich plastrów drewna, malując je farbami, uczniowie kl. 6b pod kierunkiem p. K. Jarząb tworzyli ekomedaliony, odznaki. Na drewnianych krążkach tworzyli wzory i hasła promujące ekologiczny tryb życia.
MAGNESY Wykorzystując naturalne odpady-sklejkę, uczniowie kl. 7a pod opieką p. A. Serafin tworzyli autorskie projekty ekologicznych wzorów malując drewniane elementy farbami akrylowymi. Pod koniec zajęć do drewnianych elementów przyklejono magnesy.
BRELOKI Uczniowie kl. 5b wykorzystując odpady tekstylne (ścinki, resztki materiałów), szyli tworząc nowe przedmioty - ekobreloki. W ruch poszły nożyczki, igły i nici. Pani I. Rydz w trakcie zajęć podpowiadała, jak nadać niepotrzebnym rzeczom nowe życie i do czego można je wykorzystać.
TORBY Mając na uwadze negatywne aspekty używania reklamówek i toreb foliowych, grupa uczniów kl. 5c, kl.6c oraz kl. 7b pod opieką p. B. Kamińskiej tworzyła wykorzystując farby akrylowe i szablony ciekawe kompozycje graficzne. W ten sposób każdy z uczestników za pomocą swojej bawełnianej torby promuje proekologiczne aktywności.
BIŻUTERIA Grupa uczniów z kl. 5c na kolejnych warsztatach tworzyła własnoręcznie oryginalne, niepowtarzalne naszyjniki, bransoletki, opaski do włosów przy użyciu resztek różnobarwnych tkanin bawełnianych. Uczestnicy zajęć pod kierunkiem p. B. Kamińskiej kreatywnie wykorzystali niepotrzebne materiały tekstylne, nadając im drugie życie.
KOŁO FORTUNY Pan K. Zimny w grupie uczniów kl. 8a przeprowadził konkurs wiedzy z zakresu ekologii. Uczniowie losowali pytania z zakresu ogólnej ochrony środowiska, w tym ochrony ziemi, powietrza i wody.
Wykonane na zajęciach przedmioty uczniowie zabrali ze sobą i była to świetna pamiątka z warsztatów. Przedstawione projekty pokazywały, jak w kreatywny i angażujący sposób wprowadzać młodych ludzi w świat ekologii. To wartościowa lekcja szacunku do przedmiotów i kreatywnego myślenia, która pokazuje, że czasem mniej znaczy więcej. Dzięki takim warsztatom uczniowie zdobywają praktyczną wiedzę i kształtują ekonawyki. Warto więc wprowadzać takie inicjatywy w szkołach, by każdy uczestnik mógł poczuć się częścią zielonej zmiany. Bo to właśnie od najmłodszych zależy, w jakim świecie będziemy żyć jutro.
Bogumiła Kamińska
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z warsztatów:
https://drive.google.com/drive/folders/1wcNc4zQeYUUEDF11-0Yo0KPukCCtIpaL